Etiketter

mandag 18. juli 2016

Hesleberg Gartneri

Hesleberg gartneri på Vollen i Asker

Forrige helg var jeg innom Hesleberg gartneri på Vollen i Asker etter å ha lest bloggen til "Vårli" - Valdreshagen. Det var helt overveldende å komme inn der og se alle rosene som vi faktisk kan få til her oppe! Mange jeg aldri har hørt om for some H6 og oppover. Jeg mener vi kan godt plante roser for H6 her i Tromsø - sålenge vi gir de god drenasje, le og plakker de inn med litt med strie om vinteren.
Jeg har en rose "Aloha" som har klart seg fint gjennom sist vinter til tross for den dårlige sommeren vi hadde i fjor. Rett nok frøs den ned, men har kommet fint fra under jorda (ikke villskudd) og står nå med ganske mange knopper.
Jeg fikk med meg to roser som handbagasje på flyet hjem :-), men skal tilbake å rekognosere for å se hva jeg skal bestille senere. Det har over 900 (!) roser i utvalget + en hel masse annet.
Rad på rad med roser og masse informasjon om hver rose.

Hver rad har en sånn plakat med beskrivelse av rosene og hverdighetsgrad. Bare 8 roser med H6 på denne ene raden!


 Noen av rosene sånn som Flammentanz og New Dawn var merket med H4 - så hvis mange av rosene er såpass feilmerket kan det hende det er enda flere roser som er herdige i H6-7.
Jeg kjøpte med med Namdalsrosa - gul med sitrusduft og ei til som jeg ikke husker navnet på nå. Skal komme tilbake til det. På ønskelisten står Frühlingsduft og Helenae Hybrida blandt annet.
Ha en fin kveld :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...