Etiketter

søndag 28. august 2016

Innhøsting

Høstetid i hagen

Selv om jeg ikke er veldig glad i høsten er det noe spesielt med å kunne gå ut i hagen og bare ta det du trenger til å lage et herremåltid. Målet mitt i år med grønnsakshagen (som ikke er ferdig - det kommer jeg tilbake til) var å kunne være selvberget med de ingrediensene som trengs til pastasaus: løk, hvitløk, stangselleri, gulrot, tomat, basilikum og oregano. Kepaløken jeg sådde kan jeg kanskje bruke til setteløk neste vår :),  men sjalottløken ble en suksess. Hvitløken jeg prøvde å sette i ei kasse i drivhuset i fjor høst råtnet, så jeg satte på nytt i vår. Jo det ble da løk, men de ble små. Så jeg skal definitivt sette i pallekarm nå i høst. 

Stangselleriplantene ble veldig kraftige. De likte tydeligvis jorda de ble plantet i. Jeg la uferdig kompost nederst og mer ferdig kompost øverst og vanlig plantejord fra sekk i et lite lag øverst (for å unngå for mye frøugress). 

Nå er det ikke vær til å være ute 7-8 grader og regn. Jeg fikk iallefall klippet plenen(e) for siste gang i år antar jeg - og fikk blandet komposten og lagt på lokk for høsten sånn at ikke alle næringsstoffer regner ut av den. Det er ikke med måte som det regner om høsten her. Jorda blir veldig mettet etterhvert. Hagen er egentlig veldig fin enda, ingenting som har frosset. Nå gjenstår det å høste bringebær, se de siste jordbærene, rips og solbær. Purre skal få stå enda ei stund. De tåler litt frost. 


Nyinnhøstede grønnsaker

Ferdig pastasaus.


Du kan finne oppskriften her 

Anbefales på det sterkeste :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...