Etiketter

onsdag 7. desember 2016

Har du sett!!!!

PLUMERIA.

Dette er plumeriablomster tatt i hagen til min venninne Maria utenfor Brisbane i Australia. Dette er mine absolutt favoritter av alle blomstre - og de dufter sykt godt. Bare så synd de trenger tropisk klima, for det har vi ikke mye av i Tromsø :))
Derfor, 

sådde jeg frø for to år siden og de overvintret i planterommet i kjelleren i fjor vinter uten synlig problem. De bodde i drivhuset i sommer. De har en lei tendens til å få spinnmidd, men har greid sel så langt likevel.

Så, 

i går kveld skulle jeg slå av lyset i planterommet og så plutselig at en av plantene har utviklet blomsteremner.......nå.....i desember....i 14 grader i planterommet!!! Ifølge de som har peiling skal de trenge MYE varme og sol for å blomstre.


 Her er blomsteremnet midt mellom bladene.
Nå er jeg ekstremt spent på om blomstene faktisk utvikler seg!
Det er dette som er så morro, plantene følger ikke lærboka 😀


------*------*------*------*------
Oppdatering 26/2-17

Jeg tok planten opp i stuevinduet for å få litt varme og ordentlig dagslys. Kanskje det setter fart på prosessen?

2 kommentarer:

  1. Så bra.
    Mine plumeria døde i fjor vinter. Det ble for mye å passe på i forbindelse med flytting.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Martin - så hyggelig! :)
      Blomsteremnet står enda, men planten har mistet bladene så jeg tror den er litt lettere forvirret. Jeg har 6 planter som jeg sådde fra frø så de er definitivt ikke bortskjemt med varme. Jeg har enda noen frø hvis du vil ha - men garanterer ikke spireevne. Jeg kan ikke ha flere planter. Men du har vel nok du også kanskje?
      God helg hilsen Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...