Etiketter

onsdag 21. juni 2017

Knopper

Året lengste dag.

Jeg går rundt i hagen hver dag og ser hva som vokser og utvikler seg i hagen - og hva som blomstrer etterhvert av stauder og roser. Like forventningsfull hver dag.
Nå er det rett før det eksploderer, når alt begynner å blomstre samtidig. Yay!! :)

 

Namdalsrosa er den første av alle rosene mine til å utvikle knopper. Usannsynlig spennende. Det blir første gang den blomstrer i hagen min. Jeg kjøpte den i fjor sommer hos Hesleberg i Asker. Den har tydeligvis greid seg helt utmerket i vinter.

 

 

 Rhododendron Cunninghams White med bristeferdig knopp blir nummer to av Rhododendronene til å blomstre. Jeg har en lav, knallrød som allerede blomstrer.

 

 

  

Jeg husker ikke navnet på denne peonen. Den hadde en blomst i fjor. I år kommer den med tre knopper. Ikke lenge før nå...

(Den åpnet seg en regnfull dag den 17 juli)


En oransje humleblom (Geum) som jeg plantet i fjor har utviklet knopper bare de to siste dagene. Har nettopp plantet enda flere sammen med de to som jeg plantet i fjor.



Alliumene (Purple Sensation) formerer seg og blir flere og flere og vil straks begynne å åpne seg. Det blir fargeeksplosjon!



Marthagon liljene hybridene blir flere og større hvert år. De kveler omtrent rhododendronbusken som står ved siden. Beste kjøpet ever hos engelske H.W.Hyde & Son. Synd de ikke selger utenfor EU lengre? (kanskje det forandrer seg etter Brexit?).



Meconopsis Hensol Violet med mange knopper. Denne sådde jeg selv for noen år siden. Den er blitt kjempestor!



Astrantia Major med sine første knopper. Nydelig staude som fyller godt inn mellom de andre staudene.



Akeleiefrøstjerne sitt første år i min hage. Sent på hvordan den blir i bedet der den står ved siden av Namdalsrosa.


Må ta med Austinrosen Lady Emma Hamilton. Her har jeg jukset litt, den har fått stå i drivhuset og blomstrer allerede nå. Duften er himmelsk og fargen akkurat så nydelig som jeg hadde forestilt meg. Rett og slett fortryllende. Blir spennende å se hvordan den greier seg i hagen når jeg endelig får plantet den der den skal stå permanent. Foreløpig er det totalt kaos pga byggearbeider.

 *

I dag er det egentlig midtsommer, men da jeg var ute og spiste lunsj i dag viste temperaturmålet på veggen ved kjøpesenteret der jeg jobber svimlende +5 grader!
Ja ja, heldigvis ser det ut for at det skal bli litt varmere fremover, men jeg har lagt fiberduk over endel planter før natten.

Fortsatt strålende uke :)


 

1 kommentar:

  1. Hei. Flotte bilder. Når alt kommer på en gang henger en ikke med. Nydelig Austin rose. 5 grader. Ikke mye nei. Ønsker deg en fin dag, og håper det blir varmere hos deg.
    hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...