Etiketter

lørdag 29. juli 2017

Hage og husrenovering

  Stauder og diverse.

Må bare vise bilde av den blåvalmuesøsteren. Det er vanskelig å se hvor stor planten er på nærbilde - så derfor datter Mia på ca 140cm ved siden av planten.

Jeg synes den har vokst enda mer siden jeg tok bildet!

Den ble 2 meter!

 

Ellers er vi i full gang med husrenovering og hele øverste delen av hagen er en byggeplass - så ikke så mye å ta bilde av for tiden. Vi har hatt ei uke med sol nå og det har hjulpet på å få litt fart i ting. Men til tross for at meteorologene har meldt varme - har det mesteparten av tiden kun vært 13-14 grader og sterk vind. Havtåka ligger til utpå formiddagen og holder temperaturen nede. Frustrerende er et lite understatement.

 


  Det er full blomstring av syrenene akkurat nå og det dufter nydelig når man passerer forbi.



Staudene blomstrer for fullt og fargene blir varmere og varmere i røde, orange og rosa toner


Brannliljer og røde lupiner

 

 

 Akeleiefrøstjerne er ny i hagen i år (plantet i fjor) og er definitivt kommet for å bli.





 Rød ryllik kjøpt i år - skal finne navnet - passer også helt fint inn





 Peonen tror jeg heter Karl Rosenfeld - den blomstret med en blomst i fjor - og har tre i år :)






 Rosekrage er en av mine favoritter - blant annet fordi den er så herdig, men også på grunn av den intense rødfargen.




Nålefloks tror jeg - som har tatt helt av i år.

 

 


Har begynt å høste chili og paprika. Det blir nok av begge deler i år. Tok opp en prøve av hvitløken jeg satte i høst for å se hvor langt den var kommet. De var begynt å sette blomsteranlegg (som jeg fjernet)- dette blir bra. De skal få stå litt til :)





Jeg tok ungene med til Skittenelv camping - og fikk litt feriestemning med en gang. Det finnes faktisk utrendørs svømmebasseng i Tromsø. Det var ikke mer enn 13 grader i skyggen, men de har bygget høye levegger rundt anlegget - så der inne var det lunt og varmt.
Nydelig :)

Ønsker alle en fin kveld.

4 kommentarer:

  1. Hei Lena. Mye fint som blomstrer hos deg nå. Rosekrage er jeg også glad i. God søndag til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise!
      Ja jeg skal få tatt flere bilder av den. Skal prøve meg ut i regnet i dag og se om jeg får mer "tak" i fargen - som er vanskelig å gjengi på bilder. Nå begynner såvidt rosene å blomstre. Det kommer bilder :)
      Fortsatt god søndag,
      Lena

      Slett
  2. Hei Lena!
    Blåvalmuesøsteren din er virkelig imponerende. Vakre bilder av blomstringen i hagen.
    Deilig med sydenfølelse.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja valmuesøstra må få i seg dop på en eller annen måte he he. Jeg har ikke gjort noe spseielt for at den skal bli så stor. Den tar jo helt knekken på den stakkars rhododendronen som står bak. Så en av de må flyttes.
      Ha ei fin uke,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...