Etiketter

søndag 24. september 2017

Utsikt, blomstring og grønnsakshage

Sommerhøst

September har så langt vært helt suveren. Vi har bare hatt 6mm nedbør denne månden og det kom ned på en dag. Høytrykket har lagt seg over Kolahalvøya og det betyr finvær her. Idag har det vært sol fra skyfri himmel og 15 grader.
Siden renoveringa av huset er på oppløpssiden, kan vi nyte finværet og utsikten litt ekstra.

 

 New Dawn blomstrer så yndig og vakkert. Det dufter roseduft i hele hagen i dag. Det er vindstille og varmt.

Utsikten fra stua

 

Utsikten fra verandaen.

 

Her har jeg prøvd å filme utsikten mens sykkel VM går på radioen i bakgrunnen :) 



Bjørka hos naboen (øverst) er bare helt utrolig fin akkurat nå. Rognetrærne har usannsynlige mengder med bær. Det skal visst være ett eller annet værtegn. Høstfargene er intense nå.




Jeg kjøpte en hasselbuske som jeg håper skal greie seg. Det står at den skal tåle H6 - så da får vi se. Jeg vil ha den til pryd og vindskjerming. Har ingen forhåpninger om nøtter (men det hadde selvsagt vært gøy!)






Så plantet jeg også Harstadrosa 'Kristine'. Den har røde, enkle roser og flotte nyper på høsten. Den blir 3 meter høy. Skal også fungere som vindskjerming mot nord - og til pryd naturligvis.






Hurdalsrosa fikk også sin endelig plass.

 

 




Det blomstrer enda så nydelig. Jeg har ikke råd å klippe ned staudene og sommerblomstene enda. Øverst blomstrer cosmos, strandkattehalen er nydelig nå og rosene 'William Baffin' og 'Hope for Humanity' koser seg i finværet.





Så har jeg endelig fått knødd meg til å planere ut området der jeg skal ha grønnsakshagen. Jeg håper at jeg får gjort meg ferdig med dette sånn at jeg bare kan plante og så til våren.


Her skal jeg plassere pallekarmer i dobbel høyde som den som står der alene. Jeg har enda litt mer duk å legge. Ugress vil jeg ikke ha. Jeg har tenkt å legge heller og beleggingstein for å få et rent uttykk. Pluss at det er lett å holde ryddig når man søler jord osv.

Nord er til venstre på bildet (nederst). Jeg tenker jeg skal ha alperipshekker som stopper vinden. Le er helt essensielt her hos meg, det kan godt være 10 graders forskjell mellom der det er le og der vinden får tak.




Staudene blomstrer enda så vakkert. Den røde lupinen bare fortsetter og fortsetter. Jeg har aldri sett den sånn som dette enda jeg har hatt den i noen år.
 

Heldigvis for oss er det meldt finvær til uka også. Da tror jeg at september 2017 går over i historien som en av de varmeste. Meeen det er litt lenge å måtte vente helt til september for at det skal bli sommer. Den er liksom over da uansett, sommeren.

Ha en strålende uke alle hagevenner.







 

6 kommentarer:

  1. Hei Lena. Fine bilder. Her blåser det veldig og regner. Ikke til å komme utenfor døra. Denne sommeren og høsten glemmer vi fortest mulig. Fin dag til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Jeg ser at dere har hatt mye drittvær den siste tiden. Ikke morro. Det er jo desverre sånn at når dere har finvær så har vi drittvær og omvendt. Sjeldent har hele landet fint vær samtidig sånn at vi kan glede oss allesammen. Akkurat nå er det vi som koser oss. Håper det blir bedre hos dere også snart.
      Ha ei fin uke,
      Lena

      Slett
  2. For et fint lys det er hos dere nå, vi har det fint her også, flere dager uten regn. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg!
      Ja lyset er nydelig og solnedgangene er magiske. Måtte det vare til september neste år :)
      Ha ei fin uke og lykke til med bygging av drivhus!
      Lena

      Slett
  3. Hei Lena, så flott at dere oppe i nord har fått en slik fin og varm september. Her er det skyet og regn litt hulter til bulter - få soldager.
    For en fantastisk utsikt du har!
    Morsomt å finne bloggen din.
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Turid! Takk for at du titter innom. Håper været blir bedre hos dere også.
      Ha en flott uke,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...