Etiketter

søndag 12. november 2017

Månedens bilde

Bær og knopper

 

Dagene blir kortere og kortere og det er knappe 4 (5) timer med dagslys. Lav sol som gir fantastisk lys. Det samme lyset som lyser opp rognebæra og farger den knallrød. Det er ikke mye å gjøre i hagen nå annet enn å rydde litt og få alt under tak - og fortsette å vaske potter (puh!). Snøen som kom er smeltet bort igjen. Kanskje kommer det litt mer snø til uka. Jeg håper iallefall det. Jeg ønsker minst mulig barfrost.
Det meste av stauder ser temmelig slappe ut og henger med hodet eller har lagt seg helt ned på marka.
De fleste rosebuskene ute har ikke kastet bladene enda og mange av de som står i potter under garasjen (i stummende mørke) kommer enda med blomstre. Plukket inn en rose av Munstead Wood, Bonica og Mary Rose i dag. De ser litt slitne ut, må jeg medgi, men likevel fine.


Månedens bilde må bli av den fantastiske rogenbæra. Det har da ikke stått på hverken blomstringen eller pollineringen i år.

 

Tok litt flere bilder mes jeg var ute i sola i dag:

 Frøhode av blå valmuesøster i lav novembersol

 

 Enda mye rips igjen. Kan ikke se at fuglene spiser noe...

 

 Blankmispelbær

 

 Maiden's Blush har enda noen roser igjen

 

 Islandshyllen har laget seg feite knopper allerede. Klar til våren

 

Alperipshekken holder bladene på nesten til advent!! Til å være i Nord-Norge kan den neste kalles vintergrønn he he.

 

Nå er litt staude og andre frø bestilt, så da er det bare å begynne forberedelsene til vår 2018. I år SKAL jeg begrense meg!

Ha ei finfin uke!

12 kommentarer:

  1. Høyt henger de og fantastisk dekorerende er de Rognebærene. Alltid vært så glad i Rognebær. Vi pleide å blåse bærene gjennom rør i håp om å treffe "fienden" når vi lekte:) Lykke til med begrensningen for 2018:) Du er vel kanskje skrudd sammen som flere av oss hagefolk. Begrensinger er til for å brytes i den verden.
    God uke.
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jannicke!
      Ja vi rbukte å gjøre det samme, men det ble nedlagt forbud siden øyer og sånt kunne bli truffet + at det kunne gjøre sinnsykt vont å bli truffet :)
      Jeg er nok skrudd sammen som de fleste andre, så regner med at jeg går på en smell.
      God uke til deg også,
      Lena

      Slett
  2. Hei Lena

    Jeg håber som dig på et konstant snedække der kan beskytte planterne til engang i april - ihvertilfælde heroppe - i Danmark må sneen godt forsvinde i starten af marts:)
    Flotte rønnebær -rogenbæra- sikken frodighed! Mon ikke fugle tager dem i løbet af vinteren?

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!
      Ja fuglene har iallefall mat - hvis de vil. Snøen ser ut til å la vente på seg enda.
      Ha ei fin uke,
      Lena

      Slett
  3. Hei Lena.
    For noen flotte bilder av rognebær. Her spiser fuglene de. Begrense seg?. Den formelen har jeg ikke funnet enda. Fortsatt fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise.
      Nei det er grusomt vanskelig - like vanskelig hvert år, men må likevel prøve.
      Ha ei flott uke,
      Lena

      Slett
  4. Fantastiske bilder av rognebær. Å begrense meg, kan jeg gjøre på andre områder, men ikke i hagen.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Når jeg først har problemer med å begrense meg, så er det ikke bare i hagen det gjelder :) Men nå skal jeg gå over frøsamlingen jeg allerede har FØR jeg bestiller noe mer. Tok litt frø av egne planter også - så jeg har jo nok!
      He ei fin uke,
      Lena

      Slett
  5. Nesten litt rart at ripsenbæra henger hos deg enda.
    Enda er det mye trost som skratter i hagen her hos meg.
    Rognebær er er fine fargeklatter i landskapet ja.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Martin!
      Det var så sinnsykt med rips i år. Jeg har allerede plukket litervis av samme busken! Hvis fuglene ikke spiser bæra - får de bare ha det så godt he he. Da er de for kresne!
      Ha ei fin uke,
      Lena

      Slett
  6. Så flott med rognebær og rips ennå. Vi har også hatt mye bær på rogna i år, men de er borte for lengst. Ripsen her tok fuglene før den ble moden og jeg fikk lagt på nett. Det har vært mye ripsbær på fjellet også, men jeg la ikke merke til om de var spist av fuglene da vi var der sist, det skulle jeg jo sjekket. Klimaet der kan kanskje sammenlignes med ditt? Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg!
      Ja det kan det kanskje? Men her er vel litt midlere vintre siden det er kystklima? Problemet er bare at det nesten ikke er forskjell på temperaturen sommer/vinter he he.
      Det er vel sånn overflod av bær i år at det er nok å ta av for fuglene.
      Fin dag til deg også,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...