Etiketter

mandag 20. november 2017

Mørketid

De siste solstrålene

og litt andre ting....

Det var det siste vi så av sola for 2017. Dette var i går - idag var det litt skyer i sør så da så vi den ikke. Da er det gjensyn 21 januar hvis det er klarvær.


Jeg har hengt opp mørketidspynten som jeg har omdefinert det som - ikke julepynt. Den gjør seg fint på den nye glassverandaen :)
Det var så fint med sola som skinte i frosten på glasset.



Litt julestemning :)

 

 

BOKASHI

Så har jeg planer om å lage jordfabrikk. Jeg trenger MYE jord til sommeren. Har gått til innkjøp av bokashibøtter + strø. Kjøpte noen andre bøtter også. De må jo ha tett lokk, noe som er vanskelig å finne. Så jeg fant disse hvite bøttene tilslutt. De bør funke.



Denne plasttønna skal jeg ha jordfabrikken i. Den er større enn en vanlig søppeldunk. Det er visst en vanndunk. Den rommer iallefall mer enn de største 230 (?) liter dunkene. Denne står under verandaen - så jeg lurer på om komposten kommer til å fryse eller om det kommer til å komposteres.

 

 

DRIVHUS

Til sommeren skal jeg bygge meg drivhus. Jeg har en kjempesnill snekker som har jobbet for oss i sommer på opp-pussing av hus. Han har vært på utkikk etter vinduer for meg. Så nå har han ordnet 10 vinduer - 3 lags termovinduer med innebygget persienner. Nok til et drivhus på ca 18m2. Jeg har også ettpar andre vinduer. Nå mangler jeg bare den dobble balkong/verandradøra.
Jeg må nok ha litt snekkerhjelp hjelp med konstruksjonen også :)

 

I morgen drar jeg en svipptur til Bergen.
Ha ei super uke!

5 kommentarer:

  1. Hei Lena

    Mørketid ja. Godt du bevarer det gode humør og sætter nye projekter i gang.
    Det lyder spændende at du nu laver din egen jord - det er alletiders!

    Og den 21 januar kommer før man tror det:)
    God tur til Bergen og-

    Ha en dejlig uge!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!
      Jeg skal være den første til å innrømme at mørketid kan være utfordrende for en hagegal - da gjelder det å se fremover, så staudefrø, holde liv i de tropiske vekstene som overvintrer inne og gjøre andre "hageting" som jordfabrikk og design av drivhus :)
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  2. Hei Lena.
    Mørketid. Vi ser sola litt her selv om det ikke er mye. Tiden går fort, så vipps er den der igjen. Blir spennende med drivhuset ditt. Flere prosjekter på gang. Det er bra det. God tur til Bergen. Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise!
      Ja hadde vært fint å gå i dvale og våkne opp i slutten av januar igjen he he. La oss håpe tiden går fort!
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  3. Hei!
    Mørketidpynt skal jeg se å få på plass. Nå er store deler av døgnet mørketid her også. Jordfabrikk høres veldig spennende ut. God jord får man aldri nok av.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...