Etiketter

søndag 4. februar 2018

Tulipaner i krukker

Tulipaner og terrakottakrukker

Bildet er naturlig nok ikke fra Tromsø he he - men fra Nederland. Synnsykt deilige knallfarger. Jeg blir visst aldri en patelldame :)

 

Jeg synes det er best å plante tulipaner i terrakottakrukker, ganske enkelt fordi jeg elsker terrakottapotter og at jeg da kan plassere de dit jeg ønsker å lyse opp med litt farger om våren - pluss at jeg kan fordrive noen i drivhuset for å få tidligere blomstring enn jeg ville fått ellers.
Nå har jeg endelig også forstått hvordan jeg får krukkene til å bli smekkfulle av tulipaner - løsningen er å plante løkene i flere lag. Da kan man stappe inn masse løk!


For at krukkene ikke skal sprekke i løpet av vinteren har jeg forskjellige måter å lagre de på. 

1) Ute - som her:

Her er de godt i gang på våren - noen krukker ser litt tynne ut fordi jeg kun har plantet sideløker av tulipanene året før. Jeg har plassert krukkene oppå isoporplater inni pallekarmen og la to vinduer ved siden av hverandre over for at det ikke skulle regne og snø inn i pottene. Det fungerte fint. Det ble ikke helt tett.

 Her er pottene plassert ut. Neste høst skal jeg sette løkene lagvis for å få en enda tettere bukett.

 

2) Inne - som her:

Her står diverse rosekrukker og krukker med tulipanløker til lagring under garasjen/verandaen. Den er innebygget men absolutt ikke frostfri. Her blir det iallefall nesten like kaldt som ute, men vindstille og tørt.
Jeg har enkelte vårer glemt at jeg har satt løker i forskjellige krukker og oppdager plutselig at det spirer, så de klarer visst det meste av neglekt.
Krukkene sprekker heller ikke hvis de står tørt, det må bare ikke bli fuktig. Og min erfaring er at løkene spirer uansett om du glemmer å vanne :)

Ønsker alle ei flott uke.

2 kommentarer:

  1. Hei!
    Det første bildet ser ut som en fantasifilm. Fantastisk
    Jeg prøver også med løk i potter. De står under takskjegget. I fjor stod de vedboden, men da ble mange spist opp av mus.
    Deilig at det er februar og at lyset kommer mer og mer.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Heldigvis har vi ikkeno museproblem på øya. Sikkert fordi det er en million katter!:)
      Ja dagene blir lengre og nå har jeg endelig begynt å så.
      Ha ei fin uke!
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...